Hlavní třída: krása historických budov utopená ve vizuálním smogu

Hlavní třída: krása historických budov utopená ve vizuálním smogu

Když se řekne „Hlavní třída“, jen málokomu se vybaví historické budovy nacházející se v této ulici. Mnohem častěji si lidé vzpomenou na nevzhledně křiklavé prodejny s alkoholem a oblečením, které se na cestě do Polska, nebo z Polska snaží marně přehlížet. Jedná se o negativní jev nazývaný také jako „vizuální smog“ – tedy zanesení veřejného prostoru, například nevkusnými reklamními poutači či křiklavými fasádami budov.

Vzhled Hlavní třídy je dlouhodobě kritizován a také v přímém rozporu s tím, jak by měla působit památková zóna. Naše město před několika lety vydalo alespoň přehledný metodický pokyn k umisťování firemních označení, reklamních a informačních zařízení na území městské památkové zóny Český Těšín. Avšak zdá se, že bezvýsledně. Nadále totiž vznikají obchody, jejichž vlastníci jako by zvolili přesný opak doporučení, které jsou v manuálu zmíněny. 

🌍 Odkaz na metodický pokyn pro Český Těšín: http://www.tesin.cz/wp-content/uploads/2016/02/METODICKY_POKYN_2verze.pdf

Bohužel neexistuje žádné nařízení, které by vizuální stránku dokázalo (a mohlo) efektivně řešit. Kamenem úrazu je soukromé vlastnictví budov 💒🏩🏫 , jejichž majitelé ani nájemníci provozující prodejny o estetiku nejeví ani nejmenší zájem.

V reakci na neřešitelnost celé situace byly letos schváleny dotace na podporu reklamního označení provozoven a podporu výměny nepůvodních výkladců a vstupních dveří do provozoven na území Městské památkové zóny, díky nimž měli zájemci možnost čerpat příspěvek až 50 % z celkových výdajů max. 200 tis. Kč). „Zavedením tohoto dotačního titulu je snaha motivovat vlastníky objektů a provozoven v městské památkové zóně Český Těšín k redukci firemních označení a reklamních zařízení, jejich estetizaci a obnovu v souladu s vydaným metodickým pokynem.“ (tesin.cz)

🌍 Odkaz na dotaci v oblasti památkové péče: http://www.tesin.cz/obcane/pamatkova-pece/dotace-v-oblasti-pamatkove-pece/?fbclid=IwAR3sui8vPwDS8Llh26tGA704kd-4X3oNniqxfBpTRVmr43LtdJj3c2u7er4

Z výše uvedených důvodů jsme se rozhodli připomenout metodický pokyn a téma znovu otevřít. Apelovat chceme především na nově otevřené či do budoucna plánované provozovny, které mají možnost ukázat, že to jde i jinak – vkusně.

Pro inspiraci přikládáme také velmi kvalitně zpracovaný manuál dobré praxe pro reklamy a označování provozoven městské části Brno-střed, kde se odborníci z odboru památkové péče rozhodli proti „vizuálnímu smogu“ zakročit.

🌍 Odkaz na metodický pokyn pro Brno – Střed: https://manual.brno-stred.cz/?fbclid=IwAR2TIQiLYNHeTZIsLK67wezIw7JoOQCd_HiMaa5ncbSYdNkPK_hqPH8fyIA

🏴 Piráti Těšín 🏴

Napsat komentář